הגן מחולק למרכזי פעילות שונים ומגוונים שתפקידם לאמן את הילדים ולפתח את מיומנויות היסוד הבסיסיות המוטוריות החברתיות והקוגניטיביות. המרכזים המומלצים כאן, מתאימים ברובם לילדים מגיל שנה ואילך, אלא אם צוין אחרת.  

 

ü        מרכז המשפחה 
זהו המרכז הגדול ביותר, והוא מכיל את איזור הבית: מטבח עם כלי מטבח בהישג יד (למרות שהילדים זורקים אותם), סלון, בובות, תחפושות. הילדים פועלים ומשחקים בחופשיות.

ü        המרפאה
המרפאה היא התנסות ומשחק דמיון סוציודרמטי של הילד ב"להיות רופא". היא מכילה: כלי רופא, תרופות, שלט מותאם "לבדיקת עיניים", בגדי רופא וריהוט מתאים. המשחק במרפאה מותאם לילדים מגיל 2.5 ואילך, והוא אמור להתקיים באמצעות בובות בלבד. עפ"י הנחיות משרד החינוך חל איסור שילד ישחק את החולה.

ü        מרכז הבניה אאיזור הבניה מכיל את הקוביות הגדולות על מנת שהילד יוכל לבנות לגובה ולחזק את שרירי הזרוע הגדולים. בגילאי שנה ואילך נשתמש בקוביות רכות, בגילאי 2.5 ואילך נשתמש בקוביות עץ נבובות.  מרכז בניה

ü        מרכז המוסיקה -  המרכז אמור לאפשר התנסות בנגינה תוך האזנה ליצירות קלאסיות ושירים שנלמדים במהלך השנה. המרכז מכיל: סלסלות עם כלי נגינה שונים, תמונות של כלי נגינה, שירונים ודמויות להמחשת השירים.

ü        מרכז הטבע -  מרכז הטבע אמור להכיל את תוצרי הילדים מטיולים משפחתיים או מטיולים משותפים בגן, כמו: עלים שונים, פרחים, ענפים, קיני ציפורים, חרקים שונים וכל מה שיעלה בידם במהלך הטיול. פינה תצוגתית בלבד.

ü        הספריה  
ל
ספריית הגן תפקיד חשוב בפיתוח הקשב והאוריינות של הילד. הילד לומד להתבונן בספרים, לדפדף, להקשיב לסיפור ולספר סיפור בעצמו. הספריה כוללת: ספרים, סיפורים ברצף, סיפורים בהמחשה, תיאטרון בובות. 

        הספריה צריכה להיות נגישה וזמינה לילדים לעיון ודפדוף, בגובה עיניים עד מטר אחד, צריך שולחן וכסאות, רצוי 3 כסאות המעידים על כמות הילדים אשר יכולים לשהות בספריה. הטענה שהילדים "מקלקלים" את הספר ועל כן יש צורך להרחיק אותו מהם אינה תחליף ללמד אותו כיצד להשתמש נכון בספר לדפדף, וזאת מגיל שנה +. ניתן להשתמש בספרים קשיחים בתחילת השנה עד לרכישת ההרגלים ע"י הילדים. 

מומלץ מאוד לאייש את הספריה באיש צוות צריך שתפקידו להקריא סיפורים.

ü        מרכז מוטוריקה -  מרכז המורכב כולו ממשחקי הרכבה וחיבורים. כאן יכול הילד להרכיב, לפרק, לחבר ולהצמיד. תפקידו של המרכז, לעזור לילד לפתח ולחזק את שרירי האצבעות העדינים, את שרירי פרק היד וחגורת הכתף הגסים יותר. המרכז כולל: משחקי הברגה, לגו, משחקי הרכבה שונים, משטחים שונים למישוש ולפיתוח התחושה, קוביות קטנות לבניה עדינה.

 

מוקדי יצירה

מוקדי היצירה, כשמם כן הם. אלה מוקדים ממוקדי תוכן יצירתי עם חומרי יצירה, והם אמורים להיות מופעלים רק בחלק מהיום, בד"כ בבוקר. 

מטרתם לפתח את הדמיון, היצירה והמוטוריקה העדינה של הילד. הילד מתנסה בחומרי יצירה שונים, הוא לומד ליצור, לתכנן ולהקים יצירה משלו.

בגילאי שנה עד שנתיים – נפתח לילדים מוקד אחד שיפעל במשך שבוע שלם. המוקד יוחלף מידי שבוע. מגיל שנתיים ואילך – ניתן להוסיף עוד 3 מוקדים שבועיים. כשכל הארבעה יוחלפו מידי שבוע. 

מיקום המוקדים חייב להיות קבוע על מנת לייצר לילד תחושת ביטחון.

  1.  לישה
    בגילאי שנה נתחיל עם בצק. בהמשך, מגיל שנתיים וחצי נוסיף אחת לשבוע את הפלסטלינה ואת החימר.

  2.  צבע לח 
    החל מגיל שנה וחצי, הילדים יתחילו להתנסות בחומרים רטובים. צבעי גואש וצבעי ידיים. צבעי גואש - צבעי    יסוד + לבן, על שולחן, מגוון מכחולים ומברשות, ספוגים, פלטה לעירבוב צבעים, או ציור על כן ציור, או על קיר בעמידה.
    אופן הפעילות – הילדים לובשים סינרים, פועלים ומציירים, ובסיום הפעילות מניחים את הציור במתקן הייבוש. 

  3.   מצרפים/סדנת הדבקה
    סדנת ההדבקה אמורה להציג את מגוון תוצרי ההדבקה והיצירה שהילד יכול לעבוד איתם. בגילאי שנה וחצי, נתחיל עם סדנא קטנה. סלסלות של: חיתוכי נייר ממרקמים שונים, פיסות בד, מקלות עבים.  בגילאי שנתיים וחצי ומעלה, נוסיף על הסדנא שלעיל: גרוטאות, נצנצים, מקלות דקים, ספוגים. 

  4. ציור
    מוקד הציור מאמן את הילדים בשרירי המוטוריקה העדינים. הם מתנסים בעבודה עם צבעים שונים ומרקמים שונים: צבעי שמן, גירי שעווה, צבעי פנדה, מומלץ לתת טושים רק לאירועים מיוחדים. 

  5. מוקד דידקטי
    המוקד הדידקטי משמש ללמידה פרטנית, בקבוצה קטנה, והוא חלק מזרימת הבוקר במוקדי היצירה השונים. הוא מתחלף במהלך השבוע, ומתקיים בכל יום. המרכז כולל: פאזלים או השחלת חרוזים או או משחק דידקטי. איש צוות חייב לשבת בשולחן זה עם הילדים ולתווך את הפעילות.

  6. דבקיות/מדבקות
    התנסות מוטורית בשרירים העדינים. הילדים יתנסו בהוצאת המדבקות, והדבקתן על הדף. בגילאי שנה – נתחיל עם מדבקות גדולות.
    מגילאי שנתיים ואילך – נעבור למדבקות קטנות יותר.

  7. מוקד תחושות
    מותאם מגיל שנה וחצי. מחזק את הויסות החושי של הילד. אחת לשבוע נחשוף את הילדים לשולחן קצף גילוח, או שולחן של צבעי אצבעות ונאפשר לילדים להתנסות באופן חופשי.

6.     

7.