decor lamp

מקרים
ותגובות

נושא

גיל הילד

מי נפגע

דחיפת חבר

ארבע ואילך

עמית

תגובה מיידית >

דחיפת חבר

שנתיים - שלוש

עמית

תגובה מיידית >

לקרוא לשני הילדים אלינו לבירור. לשאול מה קרה? לאפשר לכל אחד להביע את עצמו ואת הרגשתו. לא לשפוט ולא להחליט מי צודק. לשמוע את הילדים ולומר בסיום: "אני מבינה שאתם לא מסכימים ביניכם. אתם חושבים שתוכלו למתוא פיתרון יחד, או שאתם זקוקים לעזרה ממני?"  לחכות לתשובת הילדים ולפעול בעניין עפ"י החלטתם ותשובתם.

 

קרא עוד...

דחיפת חבר

לידה עד לפני שנתיים

עמית

תגובה מיידית >

לומר: "אנחנו לא דוחפים בגן. רוצים לשחק יחד?" בגיל הזה הילדים עדיין זקוקים להשגחה ולתיווך בעת המשחק המשותף.

 

דחיפת איש צוות

ארבע ואילך

איש צוות

תגובה מיידית >

לומר באופן ברור: "אני מבינה שאתה כועס עליי כי.... כשמרביצים לי, אני הולכת."

 

 
קרא עוד...

דחיפת איש צוות

שנתיים - שלוש

איש צוות

תגובה מיידית >

לומר באופן ברור: "אני מבינה שאתה כועס עליי בגלל.....  אבל אנחנו לא מרביצים ולא דוחפים. זה כואב"

 

גזירת שיער לחבר

ארבע ואילך

עמית

תגובה מיידית >

השימוש במספריים הוא שימוש מסוכן ולעולם אין לצפות מה הילדים יכולים ליזום ואיזה פעולות יעשו אם לשם שעשעוע אם מתוך כוונה "לתקן" ו"לשפר". חשוב מאוד להימנע ממצבים שבהם ילדים שאינם בהשגחה של  מבוגר יגזרו במספריים. "תספורות" נחשבות אצל הילדים כאירוע די טראומטי וה"משחק" במספרה ובסָפָּר מוריד את רמת החרדה שלהם, כמו משחק סימולציה (הדמייה). חשוב לברר אם הילדים - הספר והמסופר- היו שותפי לבחירת המשחק וחשוב לבחון מדוע בחרו במשחק זה. קרוב לוודאי שאחד מהן חווה חוויה דומה והוא מעבד את החומר ואת החרדות שלו. חשוב לשוחח על חומרת ההתנהגות הזו ועל היותה פוגענית ולא ניתנת ל"תיקון". אין להאשים את הילדים שבחרו במשחק הזה ואין להחמיר עמם כי אין אנו יודעים מה הניע אותם לעשות את המעשה ולעיתים אנו מוסיפים על חרדות קיימות בהקשר לתספורות או שלהם או של בעל חיים שהם אוהבים.

 

גזירת שיער לחבר 2-3

שנתיים - שלוש

עמית

תגובה מיידית >

החל מגיל שנתיים חשוב שהילד יתחיל להתנסות בגזירה במספריים. אלא, שחובה עלינו, לשבת לידו ולהיות נוכחים בשולחן הגזירה במשך כל זמן שהילד גוזר, על מנת למנוע מצבים של סכנה ושל גזירת השיער לחבר. יש לומר באופן ברור: "אנחנו גוזרים רק נייר.  אסור לגזור את השיער שלנו או של החבר. רק לספר מותר לספר אותנו ולגזור לנו את השיער"

 

אמירת מילים לא נעימות לחלל הגן

ארבע ואילך

עמית

תגובה מיידית >

לעצור את הילד ולומר: " אתה יכול לשבת איתנו מבלי להפריע לחברי הקבוצה? אתה מסוגל להקשיב לי כשאני מדברת, מבלי להפריע?" להמתין לתשובת הילד.  אם הילד ממשיך בשלו ולא עונה - יש לומר: "אני נאלצת לבחור במקומך, כי אתה לא עונה לי. כרגע אינך יכול להשתתף איתנו כי אתה מפריוחר להמשיך עם הפעילותע לחברים". אם הילד בוחר להמשיך ולהשתתף בפעילות - יש לאפשר לו. אם הילד בוחר להמשיך בפעילות הקבוצתית וחוזר להפריע  - יש להרחיקו מהפעילות ולומר: "אני מבינה שקשה לך להיות איתנו. כשתוכל לשבת איתנו - נשמח לקבל אותך"

 

אמירת מילים לא נעימות לחלל הגן

שנתיים - שלוש

איש צוות

תגובה מיידית >

לעצור את הילד ולומר: " אתה יכול לשבת איתנו מבלי להפריע לחברי הקבוצה? אתה מסוגל להקשיב לי כשאני מדברת, מבלי להפריע?" להמתין לתשובת הילד. אם הילד ממשיך בשלו ולא עונה - יש לומר: "אני נאלצת לבחור במקומך, כי אתה לא עונה לי. כרגע אינך יכול להשתתף איתנו כי אתה מפריוחר להמשיך עם הפעילותע לחברים". אם הילד בוחר להמשיך ולהשתתף בפעילות - יש לאפשר לו. אם הילד בוחר להמשיך בפעילות הקבוצתית וחוזר להפריע - יש להרחיקו מהפעילות ולומר: "אני מבינה שקשה לך להיות איתנו. כשתוכל לשבת איתנו - נשמח לקבל אותך"

 

אכילה בפראות מהצלחת

ארבע ואילך

עמית

תגובה מיידית >

להעיר לילד על ההתנהגות, ולומר: "יש לנו תרבות אכילה. ליד השולחן אנחנו אוכלים בצורה נאותה. אתה מסוגל לשבת איתנו? יש לשבת לידו על מנת לשמש לו דוגמא.

 

חיבוק דוב כואב לחבר

לידה עד לפני שנתיים

עמית

תגובה מיידית >

לעצור את החיבוק ולהפריד בין שני הילדים. להראות למחבק עד כמה החיבוק שלו מכאיב לחברו. חשוב להראות לו איך לחבק בעדינות, באהבה, בחיבה

 

לעג לחבר המרכיב משקפיים

ארבע ואילך

עמית

תגובה מיידית >

לעצור את הלעג ולומר: "זה מאד מעליב מה שאתה אומר לו ואיך שאתה מדבר אליו. אנחנו לא מעליבים ולא פוגעים בחברים.  אני חושבת שאתה צריך להתנצל בפניו"

 

יריקה על איש צוות

ארבע ואילך

איש צוות

תגובה מיידית >

לעצור את הפעולה ולומר: "בגן שלנו לא יורקים". יש להרחיק את הילד מהפעילות למשך 2-3 דק’. בסיום ההרחקה, יש לשאול את הילד: "אני יכולה לסמוך עליך, שתחזור לשחק  בלי לירוק על אף אחד? " לאחר תשובה חיובית - לאפשר לילד לחזור לפעילות ולמשחק עם הילדים.

 

יריקה על איש צוות

שנתיים - שלוש

איש צוות

תגובה מיידית >

לעצור את הפעולה ולומר: "בגן שלנו לא יורקים". יש להרחיק את הילד מהפעילות למשך 2-3 דק’. בסיום ההרחקה, יש לשאול את הילד: "אני יכולה לסמוך עליך, שתחזור לשחק  בלי לירוק על אף אחד? " לאחר תשובה חיובית - לאפשר לילד לחזור לפעילות ולמשחק עם הילדים.

 

השחתת ספרים

ארבע ואילך

אחר

תגובה מיידית >

לעצור את הפעילות באופן מיידי. לומר: "בגן שלנו לא משחיתים ספרים. בוא נראה איך אפשר לתקן את הספר שנקרע?" לחשוב יחד עם הילדים על פתרון ולנסות ליישם אותו.

 

השחתת ספרים

שנתיים - שלוש

אחר

תגובה מיידית >

חשוב לעצור את הפעילות באופן מיידי ולקחת מהיד את הספר בזהירות כדי שלא ייקרע או יושחת. לומר לילד: "בגן שלנו, אנחנו לא משחיתים ספרים. הספרים הם של כולנו ולא נוכל לקרוא בהם אם יהיו קרועים". "אני מזכירה לך שיש דרכים שונות לשחק בספר - להשחית - היא לא אחת מהן". "בוא נראה איך אפשר לתקן את הספר שנקרע?"  לחשוב יחד עם הילד כיצד ניתן לתקן את הספר שהושחת. לאסוף קבוצת ילדים ולבחון יחד אתם דרכים לתיקון הספר שהושחת. בסוף הדיון כדאי להמליל את הפתרון כך שהילדים ילמדו את המילים ויפנימו אותו במטרה ליישם אותו אם יפגשו באותה בעיה או בדומה לה.

 

השחתת ספרים

לידה עד לפני שנתיים

אחר

תגובה מיידית >

לומר: "אנחנו מדפדפים בספרים" . בגילאים הצעירים, יש לשבת עם הילדים בעת העיון בספרים, ולא לתת להם לעיין בספר בצורה חופשית. בגילאים אלה, הילדים עדיין זקוקים להשגחה ולתיווך בעת העיון בספרים.

 

קרא עוד...

איומים על חבר

ארבע עד שש

עמית

תגובה מיידית >

נדיר מאוד שילד בגיל הזה מאיים על הגן  כולו או על קבוצה של ילדים. אם ילד בכול זאת בוחר בדרך זו יש לבחון מדוע הוא עושה זאת. אם הפעילות נדירה (לא הרבה) חשוב לקרוא לילד לשיחה קצרה בפינה שקטה בגן ולבדוק מה קרה בבית או מה הרגיז אותו בגן ולאתר את הסיבה להתנהגות הזו. אם ההתנהגות שכיחה (חוזרת הרבה פעמים) חשוב מאוד לשתף את ההורים ולבחון אם אפשר למצוא את הסיבה לאי השקט והצורך באיומים ובהתאם לכך למצוא פתרון. במקרים קשים מומלץ להפנות את ההורים לייעוץ במכון להתפתחות הילד של קופות החולים או בתי החולים או עם רופא הילדים. המומחים יבחנו את המקרה וידריכו את הצוות כיצד לנהוג בגן. 

איומים על הגן והקבוצה

שנתיים עד ארבע

אחר

תגובה מיידית >

נדיר מאוד שילד בגיל הזה מאיים על הגן  כולו או על קבוצה של ילדים. אם ילד בכול זאת בוחר בדרך זו יש לבחון מדוע הוא עושה זאת. אם הפעילות נדירה (לא הרבה) חשוב לקרוא לילד לשיחה קצרה בפינה שקטה בגן ולבדוק מה קרה בבית או מה הרגיז אותו בגן ולאתר את הסיבה להתנהגות הזו. אם ההתנהגות שכיחה (חוזרת הרבה פעמים) חשוב מאוד לשתף את ההורים ולבחון אם אפשר למצוא את הסיבה לאי השקט והצורך באיומים ובהתאם לכך למצוא פתרון. במקרים קשים מומלץ להפנות את ההורים לייעוץ במכון להתפתחות הילד של קופות החולים או בתי החולים או עם רופא הילדים. המומחים יבחנו את המקרה וידריכו את הצוות כיצד לנהוג בגן. 

חיבוק דוב כואב לחבר

עד שנתיים

עמית

תגובה מיידית >

נדיר מאוד שילד בגיל הזה מאיים על הגן  כולו או על קבוצה של ילדים. אם ילד בכול זאת בוחר בדרך זו יש לבחון מדוע הוא עושה זאת. אם הפעילות נדירה (לא הרבה) חשוב לקרוא לילד לשיחה קצרה בפינה שקטה בגן ולבדוק מה קרה בבית או מה הרגיז אותו בגן ולאתר את הסיבה להתנהגות הזו. אם ההתנהגות שכיחה (חוזרת הרבה פעמים) חשוב מאוד לשתף את ההורים ולבחון אם אפשר למצוא את הסיבה לאי השקט והצורך באיומים ובהתאם לכך למצוא פתרון. במקרים קשים מומלץ להפנות את ההורים לייעוץ במכון להתפתחות הילד של קופות החולים או בתי החולים או עם רופא הילדים. המומחים יבחנו את המקרה וידריכו את הצוות כיצד לנהוג בגן.